Wandelinfo

icon ‘DRENTSE’ WANDELTIPS

Het klinkt heel gemakkelijk: wandelen.
Je stapt je huis uit, trekt de deur achter je dicht en gaat op pad. Iedereen kan het.

Toch komt er vaak wel wat meer kijken bij wandelen. Want waar moet je rekening mee houden als je gaat wandelen met de hond?
En als het buiten erg koud is, ga je dan wandelen met een hele dikke trui aan of kies je voor verschillende lagen?

Tips voor de Slimme Wandelaar

Wil je bijvoorbeeld gaan wandelen met de allerkleinsten of juist de wat grotere kinderen? Kom er dan achter wat je kunt doen om ook hen enthousiast te maken. Ben je op zoek naar de juiste voeding of wil je weten hoe je het beste nieuwe wandelschoenen kunt kopen?
Je vindt het allemaal hier.

Heb je een tip die hier niet bij staat? 
Laat het ons dan weten en stuur een bericht naar WSV de Tippelaar!

Wandelen bij Warmte?

Wandelen kan op elk moment en in elk seizoen. Dat is een van die dingen die deze activiteit zo mooi maakt. Toch moet je ook rekening houden met het type weer waarin je gaat wandelen.
Is het zomer en erg warm? Lees dan onze tips en weet hoe je goed voorbereid de natuur in gaat.

Wandel op een rustiger tempo
Door langzamer te lopen produceert je lichaam minder warmte en hoeft dan ook minder warmte af te voeren. Las ook voldoende pauzes in bij warm weer.

Drink voldoende
Bij warm weer verlies je meer en sneller vocht dan normaal. Zorg er dus voor dat je genoeg bij drinkt. Het heeft geen zin om meer dan een liter per uur te drinken. Het lichaam kan namelijk maar een beperkte hoeveelheid vocht opnemen.

Eet licht verteerbaar voedsel en eet ook niet te veel
Hoe zwaarder je eet, hoe meer warmte je lichaam moet produceren om het voedsel te verteren. Zorg er wel voor dat je via het voedsel voldoende zout binnenkrijgt.

Draag luchtige kleding van ademende stof (geen katoen)
Vermijd zwarte kleding; zwart absorbeert warmte. Zorg ervoor dat je lichaam zo veel mogelijk bedenkt is. Draag iets op je hoofd om een zonnesteek en uitdroging te voorkomen. Ben je teveel blootgesteld aan de warme zonnestralen, let dan op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Deze kunnen wijzen op een zonnesteek of vochttekort.

Bescherming tegen de zon
1. Neem zonnebrand mee met een hoge beschermingsfactor en smeer jezelf voor je gaat wandelen vast in.
2. Zoek regelmatig de schaduw op als dat mogelijk is en zorg voor verkoeling.
3. Probeer wandelen op het midden van de dag te vermijden.